Wednesday, June 22, 2011

Belian Balik ( Buy Back) Dinar dan Dirham Kelantan

Assalamualaikum/ Salam Sejahtera

Sekarang Ah-Rahn sudah menyediakan khidmat belian balik untuk dinar dan dirham kelantan.

Apa Ah-Rahn?
Mekanisme dimana satu barang berharga dijadikan sandaran yang terikat dengan pinjaman secara bercagar yang boleh dibayar dengannya, sekiranya pinjaman tidak dapat dijelaskan.

Perbadanan Kemajuan Iktisad Kelantan melalui anak syarikatnya, Permodalan Kelantan Berhad mewujudkan Ar-Rahn sebagai syarikat atau institusi gadaian Islam terawal di Malaysia dalam memenuhi tuntutan syariah.

Sudah pasti berita gembira akan dikhabarkan buat seseorang yang sabar. Sekali lagi tahniah kepada penyimpan dinar dan dirham kelantan, berita baik yang aku ingin sampaikan ialah anda sudah ada platform tetap untuk menjual balik dinar atau dirham anda. Sekiranya anda dalam keadaan terdesak maka pilihan untuk menjual dinar atau dirham anda terletak di tangan anda, tetapi nasihat saya, jangan jual kerana dinar dan dirham penyimpan nilai yang terbaik disamping memperjuangkan dinar dan dirham sebagai mawatang syariah.

Maksud belian balik ( buy back) ialah pihak yang terlibat membeli balik dinar atau dirham anda dengan harga sedikit murah dari harga semasa. Bagi dinar dan dirham kelantan, perbezaan harga jual dan beli balik ialah 10% mengikut harga semasa. Gambar dibawah dapat memberi penjelasan yang lebih terperinci.

Sumber – Ah-Rahn (harga semasa 23/06/2011)

Setiap sesuatu mesti ada baik dan buruknya, sesetengah pihak membincangkan policy buyback dinar and dirham dengan bijaksana. Mungkin anda boleh memberi sedikit pendapat yang bernas, disini saya sertakan direct link perbincangan tersebut.

“Perbincangan No Buy Back Policy for Dinar Dirham”

Wassalam

p/s : i choose not to sell back my dinar

1 comment:

DinarDirham.com said...

Assalamualaikum,
mohon share artikel di DinarDirham.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...