Monday, September 13, 2010

Memburu SyurgaNya...

Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah tuhan sekalian Alam. Kita panjatkan setinggi-tinggi rasa syukur kita ke hadrat Illahi kerana dengan limpah dan kurnianya kita masih lagi dikurniakan dua nikmat yang terbesar di dunia iaitu nikmat Islam dan nikmat Iman. Dimana dua nikmat inilah yang merupakan prasyarat untuk kita ke syurga Allah s.w.t.

Bersabda Nabi Muhammad SAW:

“Man qala Lailaha illallah, dakhalal jannah”
Barangsiapa yang mengucapkan “Tiada tuhan selain Allah” akan memperoleh syurga

Dan kita hendaklah sentiasa berdoa supaya malaikat izrael menjemput kita ketika mana kita beragama Islam dan beriman kepada segala Rukun Islam dan Rukun Iman seperti yang difirmankan oleh Allah s.w.t dalam surah Ali-Imran ayat 102;



Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Dalam kita memburu syurga Allah s.w.t yang tiada terbayang nikmatnya, bukanlah cukup sekadar mengucapkan kalimah syahadah Laillaha iLLah, Muhammad rasulullah sahaja, tetapi kita perlukan iman yang teguh dan keyakinan terhadap Sang Pencipta kita iaitu Allah s.w.t di mana segalanya ditentukan dibawah kekuasaan Allah Yang Maha Kuasa.

Namun begitu, dalam masa kita meningkatkan keimanan kita dalam menuju Syurga Allah, setiap mukmin pasti ada musuh-musuh yang cuba memesongkan kita dari jalan yang lurus, jalan yang Allah kurniakan nikmat. Terdapat 5 musuh bagi orang mukmin;

1) Mukmin yang dengki
2) Munafik yang membenci
3) Kafir yang memerangi
4) Syaitan yang menghasuti
5) Nafsu yang cuba menguasai

Musuh-musuh orang mukmin ini hanyalah mahu menyesatkan umat Islam dari jalan yang benar dengan pelbagai cara, dimana jua dan setiap masa. Musuh-musuh ini akan melalaikan manusia dengan nikmat-nikmat dunia sehingga manusia terleka dan memburu syurga dunia yang tidak ada nilai pun jika dibandingkan dengan nikmat syurga di akhirat. Kita perlu sedar dunia ini alam persinggahan sementara sebelum kita ke alam barzakh seterusnya ke alam Akhirat yang merupakan kehidupan yang sebenar seperti firman Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 64


” Dan tidaklah kehidupan di dunia ini,melainkan ia hanya berupa permainan dan hiburan, sedangkan kehidupan di akhirat merupakan kehidupan yang sebenar kiranya mereka mengetahui.”

Sekuat mana pun musuh kita kita ada senjata untuk melawan musuh-musuh kita. Senjata utama orang mukmin adalah Doa kepada Allah dan yakinlah kepada Allah dengan sebenar-benar yakin yang Allah akan perkenankan doa kita jika kita benar-benar meminta dan memohon dengan sangat. Firman Allah dalam surah Al-Ghaafir ayat 60;



Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.

Doa juga merupakan senjata yang kuat yang digunakan seorang muslim dalam mencari kebaikan dan menolak kemadharatan, Rasulullah saw bersabda:

“ Barang siapa diantara kalian telah dibukakan baginya pintu doa, pasti dibukakan pula baginya pintu rahmat, dan tidaklah Allah SWT diminta sesuatu yang Dia berikan lebih Dia senangi dari pada diminta kekuatan, sesungguhnya doa itu bermanfaat baik terhadap apa yang terjadi maupun belum terjadi, maka hendaklah kalian berdoa.” (HR: tirmizi, dihasankan oleh Al-Albani).

Doa adalah senjata yang digunakan para nabi dalam menghadapi situasi-situasi sulit, begitu pun nabi Muhamad saw dalam perang badar, ketika baginda melihat jumlah kaum musyrikin sebanyak seribu sedang pasukan Islam tiga ratus Sembilan belas, baginda segera menghadap kiblat seraya mengangkat kedua tanganya berdoa:

“ Ya Allah wujudkanlah untuk kami apa yang engkau janjikan, ya Allah berikanlah kepada kami apa yang engakau janjikan, ya Allah jika sekumpulan kaum muslimin ini binasa, maka tidak ada yang akan menyembah engkau di muka bumi ini.” Rasulullah saw terus melantunkan doa seraya membentangkan kedua tanganya menghadap kiblat hingga selempangnya jatuh, maka datanglah Abu Bakar mengambil selempang Rasulullah saw dan meletakanya di atas pundaknya dan menjaganya dari belakang dan berkata: wahai nabi Allah, doa engkau kepada Tuhanmu sudah cukup, karena Dia pasti akan mewujudkan apa yang Dia janjikan untukmu.” (HR: Muslim)
Sekuat mana pun musuh, seramai mana pun musuh kita boleh atasi dengan segala senjata yang kita ada jika senjata-senjata yang kita miliki itu kita berikan kekuatan. Dan kekuatan senjata kita bergantung kepada kekuatan iman. Kekuatan iman kitalah yang dapat mendekatkan kita kepada Allah s.w.t dimana sumber kekuatan kita bergantung kepada hubungan kita dengan Allah, Tuhan yang memberikan pertolongan.

Untuk yang terakhirnya, marilah kita sama-sama menghisab tahap keimanan kita adakah lebih tinggi dari semalam? Atau semakin berkurang?. Bersamalah kita mendekatkan diri kepada Allah, putikkanlah rasa cinta kita kepada Pemilik segala cinta iaitu Allah swt, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani. Sucikanlah jiwa kita untuk kita bertemu dengan Kekasih Allah yang kita rindui, Muhammad Rasulullah SAW. Semoga kita semua beroleh keredhaan dari Allah.

Renungilah firman Allah dalam surah Al-Fajr ayat 27-30. Mudah-mudahan dapat menyuntik semangat kita untuk terus beriman kepada Allah dan melakukan segala perintah Allah serta meninggalkan segala larangan Allah. InsyaAllah kita tetap istiqamah dalam memburu SyurgaNya..



(Setelah menerangkan akibat orang-orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): "Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!



"Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu!



"Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia.



"Dan masuklah ke dalam SyurgaKu!

Walllahu ‘alam….

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...