Tuesday, June 15, 2010

Akhlak Berukhuwah..

Salam ukhuwah Islamiyah..
Alhamdulillah idea untuk menulis berkaitan ukhuwah islamiyah datang menyapa walaupun ketika itu topik perbahasan usrah adalah thabat yakni teguh pendirian dalam perjuangan atau dalam erti kata lain terus istiqamah dan tidak termasuk dalam golongan yang tercicir dari medan dakwah..

Kenapa ukhuwah penting dalam mempastikan kelangsungan pendirian yang teguh dalam perjuagan? Bukankan elemen yang perlu ditekankan adalam tarbiyah? Tidak dinafikan kepentingan tarbiyah sebagai tunjang dalam perjuangan akan tetapi penulisan kali ini adalah untuk membicarakan tentang peranan tarbiyah dalam ukhuwah islamiyah bagi menjamin para aktivis yang tegar dalam perjuangan.. Oleh kerana itu tidak dapat tidak dalam berukhuwah juga memerlukan tarbiyah selaku tunjang bagi menjaga kemurnian ukhuwah islamiyah yang terbina.

Ukhuwah islamiyah adalah ikatan hati dan jiwa yang qudus serta dihubungkan dengan akidah islamiyah. Ukhuwah islamiyah perlu disertakan bersama dengan keikhlasan berukhuwah kerana Allah, keteguhan iman dan taqwa serta kesediaan untuk bekorban demi sahabat dengan melebihkan kepentingan sahabat daripada kepentingan peribadi yakni ithar. Dan adapun ithar yang paling mulia adalah kita melebihkan sahabat tidak kira di waktu lapang mahupun sempit.

Sepertimana bila mana berkeluarga, terdapatnya hak-hak terhadap suami mahupun isteri, begitulah juga dalam berukhuwah terdapatnya hak-hak yang perlu di laksanakan. Bila mana kita berukhuwah perlunya tarbiyah dan akhlak. Peri pentingnya akhlak dalam berukhuwah demi menjaga terbiyah secara jamaie. Dalam berukhuwah perlunya seni dalam menegur sahabat, dan ukhuwah perlu di eratkan lagi dengan kita menyempurnakan salam kita bersama sabahat.. Salam dengan merenung ke mata sahabat sehinggakan sahabat dapat merasai cinta dan kasih sayang kita berukhuwah..

Dan sesungguhnya ukhuwah islamiyah yang terbina itu cukup indah jika kita mengerti dan menghayati suci dan agungnya ukhuwah islamiyah ini. Dalam berukhuwah sudah menjadi fitrah yang tidak dapat di nafikan, setiap sahabat mempunyai kekuatan dan kelemahan tersendiri. Dan disinilah pentingnya pengterjemahan teori husnuzon yak ni berlapang dada itu di praktikalkan. Ahli yang di tarbiyah bilamana dalam berukhuwah, mereka saling meraikan kelebihan dan kekurangan sahabat dan dalam pada masa yang sama terus meningkatkan kualiti diri dan sahabat seperjuangan.

Dimanakah seni dalam berukhuwah? Harus bagaimana pula cara meraikan kelebihan dan juga kekurangan sahabat? Sesungguhnya kekuatan sahabat itu adalah sumber kekuatan yang menampung sahabat yang lain jika di tafsirkan secara optimis namun malang sekali jika ianya di tafsirkan secara pesimis bilamana sahabat itu dilihat terlalu hebat, terasa diri sendiri tidak layak dan lemah untuk mendokong perjuangan yang mulia dan di janjikan syurga ini insyaAllah. Jesteru itu kita harus menyerap kekuatan para sahabat untuk selagu pemangkin untuk kita meningkatkan lagi kekuatan yang kita miliki. Sebagai contoh jika terdapat seseorang yang lantang bersuara menyebarkan dakwah dan dapat mengetuk hati para daie, kekuatan sahabat ini perlu diserap dan di tanam dalam diri namun kita ini jenis yang suka menyendiri. Oleh sebab kekuatan sahabat ini kita suntik dalam diri untuk kita membuat kerja-kerja di sebalik tabir dengan sekuat mungkin bagi menbantu perjuangan yang suci insyaAllah.

Tidak dilupakan juga, setiap individu memiliki kelemahan dan kekurangan diri masing-masing. Pun begitu jika kita orang yang berakhlak dalam berukhuwah, kekurangan sahabat ini bukanlah untuk menampakkan diri kita ini mulia, namun kekurangan ini merupakan cabaran dan ujian untuk kita sama-sama tampung dan perbaiki. Dan janganlah sekali-kali kita mendedahkan kelemahan dan keaiban sahabat kerana mengikuti emosi sendiri. Kerana sesungguhnya jika kita menutup aib sahabat atau orang lain, Allah akan menutup aib kita di akhirat kelak. Perlu diingat penambah baikan dan pembetulan diri itu memerlukan masa untuk di hayati. Dan ianya perlu di sucikan dari sifat benci dan bangga diri. Dan jika kita sendiri memiliki kekurangan, kekurangan itu perlu dikongsi untuk di koreksi. InsyaAllah, niat yang ikhlas akan mendapat bantuan dari Illahi, tuhan sekalian alam ini.

Akhirul kalam, marilah bersama muhasabah diri, adakah kita menyayang sahabat lebih dari diri sendiri? atau kita bersahabat hanya untuk kepentingan diri sendiri. Semoga ukhuwah yang kita bina selama ini mendapat redha Illahi. dan di kesempatan ini untuk semua para sahabat seperjuangan, ikhlas dari hati, aku menyintai dan menyayangi kalian dengan berpegagang kepada janji ya Rabbi. semoga kita bertemu kembali di syurga firdausi..

Wallahu 'alam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...